2017. április 1., szombat

Két étel, egy tésztából

Ez a tészta Zsófi barátnőm saját kísérletezésén alapuló receptje. Úgy kezdődött, hogy mindig hoz valami finomat. Egyszer kakakós -meggyes kaláccsal állított be, máskor egy nagy tál fahéjas csigát hozott, utána meg pizzás csigát, legközelebb meg a szilvás lepényével nyűgözött le bennünket. Mind puha, nem száraz és hófehér tésztából volt.  Kérdezem, hogy csinálta, legyint, hogy á nagyon egyszerű, semmiség, csak összedobta, higgyem el nem tud a hozzávalókhoz mennyiségeket mondani, legfeljebb nagyjából. Engem, aki grammra pontosan mérek mindent, amikor sütök, még a tortaformákat is centivel ellenőrzöm, hogy a megadott méret-e, teljesen meglepett, hogy így is lehet kelt tésztát készíteni. Recept nélkül, tojás nélkül, mérleg nélkül. Valójában egy pizzatésztáról van szó, de mégis mások az arányok.
Amikor együtt nyaraltunk a Balatonon mondtam, hogy dobjunk már össze együtt is egy ilyet, én látni akarom, hogy készül. 

El is készítettük a gyerekekkel együtt és  kipróbáltuk sütőben és kemencében is. Zsófi mért, én jegyzeteltem, és lett recept is. A fahéjas csigához, vajat fahéjjal és porcukorral kell kikeverni, a nutellás csigába, málna és áfonya szemeket raktunk, nekem ez a változat a kedvencem. A szilváslepényhez kicsit vastagabbra kell nyújtani, és a tetejét megrakni fahéjas-cukros szilvával, a kalácshoz pedig egyszerűen feltekerni a kinyújtott tésztát.


Nagyon kakaós csiga



Pizzatekercs:






Hozzávalók: 


 60 dkg liszt
5 dkg vaj
Egy fél evőkanál só
Egy evőkanál cukor
Fél élesztő (2,5 dkg)


Elkészítés:


Az élesztőt a langyos tejben a cukorral felfuttatom majd a többi hozzávalóval összekeverem, dagasztom és duplájára kelesztem, körülbelül egy óra alatt. Langyos (50 fokos) sütőben elég negyven perc is. Kinyújtom vékony, körülbelül, 3 mm vastagságú téglalapra, keresztben elvágom. Az egyik felét pizzatekercsnek készítem el, kolbász, sajt, paradicsomszósz, sajtkrém, medvehagyma, spenót, sonka, ki mit szeret, bármi mehet bele, majd a hosszanti oldalával párhuzamosan feltekerem. A másik feléhez kikeverek cukrozatlan kakaót kevés forró tejjel, éppenhogy follyon, inkább szirupos, sűrű állagú legyen, teszek hozzá kevés vajat, egy kávéskanál fahéjat és mézet vagy  cukrot, hogy édes legyen. Feltekerem a hosszanti oldalával párhuzamosan. Mindkét tekercset hagyom pihenni fél órát, addig előmelegítem a sütőt 180 fokra. Egy mély tepsit teleengedek vízzel és beteszem alulra, hogy jó párás legyen a sütő. Hideg vízzel vagy tejjel lefröcskölöm a pizzatekercset és hat-hét perc alatt megsütöm (nem kell több neki, ha jó puha tésztát szeretnénk, de süthető akát tíz percig is). A kakaós tekercset felszeletelem és a csigákat megszórom fahéjas kristály cukorral és öt-hat perc alatt megsütöm a párás 180 fokos sütőben. Mikor kivettem őket azonnal letakarom és előtte még egyszer lepermetezem vízzel vagy tejjel, így jó puha marad. Ha sütés előtt felszeleteljük akkor pizzás csiga lesz belőle.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése