2017. április 13., csütörtök

Húsvéti csokoládés pite


Franciául La tarte au chocolat - ha már egyszer az igazi, klasszikus francia csokoládés pitéről van szó, említsük meg a nevét is, ami lehet, hogy csak azért, mert nem tudok franciául, de nekem valahogy sokkal előkelőbben hangzik és így jobban illik ehhez a tortához, mint az egyszerű csokoládés pite. A recept egy kedvenccé vált és lassan rongyossá lapozgatott tavaszi Stahl magazinból származik, ami az első tavaszi napsugárral együtt előkerül és ott fekszik egészen Húsvét végéig a tálalón. A kislányom minden nap végignézi, majd, amikor a tortához ér, rábök és azt mondja, amit én az első alkalommal, amikor megláttam: "Ezt fogjuk megsütni". Én a leírással ellentétben nem használtam sütőpapírt, hanem kivajaztam a formát, úgy gondoltam, hogy úgy jobb lesz szeletelni. Sajnos kicsit leragadt a tészta, amit egyébként is kissé nehéz volt vágni, mert morzsálódott. Stahl Judit egy jól bevált keksz receptjét használta fel hozzá - nekem is van egy, így a tésztán lehet, hogy változtatok majd, de a csokoládés krém tökéletes. 

Hozzávalók:

A tésztához:

  • 100 g mogyoró
  • 40 g és 85 g liszt
  • egy csipet só
  • 120 g puha vaj
  • 60 g porcukor
  • egy tojássárgája


A krémhez:
  • 200 g étcsoki
  • 50 g vaj
  • 2,5 dl tejszín
  • 300 g csokoládés mogyorókrém (én nutellát használtam)


Díszítéshez kis csokitojások

Elkészítés

Tészta:

A mogyorót illatosra pirítjuk egy nagy serpenyőben, majd miután kihűlt a héját ledörzsőljük egy konyharuha segítségével. Ezután 4 dkg liszttel finomra őröljük és hozzákeverjük a maradék lisztet és a sót.
A tésztához a puha vajat krémesre dolgozzuk majd hozzáadjuk a  porcukrot és egy percig tovább keverjük, hozzákeverjük a tojássárgáját is, végül fakanállal a mogyorós lisztet és lapos korongot formálunk belőle, fél óráig a hűtőben pihentetjük.
A sütőt 160 fokra előmelegítjük és sütőpapírral kibélelünk egy 24 cm átmérőjű  fodros piteformát, úgy, hogy a papír túllógjon rajta. A pihentett tésztátkörülbelül 4 mm vastagra kinyújtjuk és kibéleljük vele a pitefomát, úgy, hogy túl lógjon a tészta rajta és villával megszurkáljuk. A tésztát kinyújtjuk, nem egyszerű, mert kemény, törik, morzsálódik, amikor azt gondoljuk, hogy ebből sosem lesz egybefüggő pitetészta, akkor csak dolgozzunk rajta kitartóan tovább. Stahl Judit azt javasolja, hogy korongokra vágva fektessük egymás mellé a pitesütőben és nyomogassuk össze az ujjainkkal. Én tartok tőle, hogy úgy nagyon leragad a formába, és nem tűnik egyszerűbbnek sem a sima nyújtásnál. Kibélelhetjük három-négy nagyobb darabbal is a formát és azoknak a széleit összedolgozhatjuk, én általában ezt szoktam csinálni.


Krém:

A csokoládét apróra törjük (itt jól jönnek a dolgos kis gyerekkezecskék), a tejszínt és a vajat megmelegítjük és  ráöntjük a csokoládéra miközben folyamatosan keverjük kézi habverővel, majd hozzádolgozzuk a csokoládés mogyorókrémet is. A kihűlt tésztába óvatosan beleöntjük a tölteléket,  a tetejét szeépen elsimítjuk egy széles pengéjű késsel vagy lapáttal. Díszítésnek használhatunk csokitojást vagy cukrozott mandulát esetleg színes marcipántojásokat. Lefedve a hűtőbe tesszük legalább hat órára, vigyázzunk, hogy nehogy beleragadjon az alufólia, buggyosan rakjuk rá. Tálalás előtt egy-két órával vegyük ki a hűtőből, hogy szépen szeletelhető tortát kapjunk.











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése