2017. szeptember 5., kedd

Egy szoknya, egy nadrág









Mindig elcsodálkozom, amikor valaki azt mondja, hogy a gyerekekkel való otthonlét nem jelent számára elegendő szellemi kihívást. Persze mindenki más beállítottságú, nekem a kreatív, két kezet igénylő dolgok, feladatok sokkal több örömet okoznak, mint a szellemi leterhelés. Tanulni szerettem egészen addig, amíg el nem vették a  kedvemet tőle, ebben bőven volt része az általános és középiskolának, és az egyetemnek is, aminek nagy várakozásokkal futottam neki aztán annál nagyobb volt a csalódottságom, amikor egy idő rájöttem, hogy az elenyésző nagyon érdekes és hasznos dolog mellett jórészt használhatatlan és még érdekesnek sem nevezhető dolgokat kell megtanulni, hogy aztán a vizsgának nevezett ámokfutáson néhányan élvezhessék rövidke hatalmukatés a tengernyi fölösleges dologról írt agyváladékukat visszahallva fontosnak érezhessék magukat. Félreértés ne essék az egyetem jó dolog, mennék újra, és végigcsinálnám, csak talán más tárgyat választanék. De azért örültem, amikor vége lett, és azóta sem hiányolom az ilyen jellegű kihívásokat, néha rémálmaimban vizsgázom, érettségizem és amikor felébredek nagyon de nagyon örülök, hogy már nem vagyok sem gimnazista, sem egyetemista. Szellemi kihívásokban azonban továbbra sem érzek hiányt. Feleségként és anyaként rengeteg dolgot kell észben tartanom, koordinálnom, és persze sokmindent menetközben megtanulnom, amit senki sem tanított meg, pedig nyilvánvalóan sokkal több hasznát venném, mint a latin nyelvnek vagy az órgörög római jogi idézeteknek. Háztartást vezetni és egy családnak hátteret biztosítani nagyon bonyolult, időigényes feladat, ami a fizikai igénybevételen túl igencsak összetett szellemi munkát is igényel. Látszólag több időt és energiát igényel ha az ember átgondoltan, tudatosan csinálja, és valóban néha tudni kell improvizálni is, de valójában az állandó rögtönzés, sokkal kimerítőbb és fárasztóbb. Egy jó háziasszony (nem én) tudja mi van a hűtőjében, a spájzban, a polcain. Tudja több napra előre mit fog a család elé tenni az asztalra, legalább irányvonalakban van róla elképzelése. A hiányzó dolgokról folyamatosan listát vezet és megpróbál mindent a lehető legjobb áron és minőségben beszerezni. Gondoskodik róla, hogy mindenkinek legyen tiszta ruhája a szekrényben, elkerülendő, hogy férj és gyerekek zokni, bugyi, ing nélkül maradjanak (hajjaj, de kínos). Észben tartja az ünnepeket, kitalálja, beszerzi és szépen becsomagolja az ajándékokat, gondoskodik az eljuttatásukról, átadásukról. Rendben tartja a lakást, a higiéniai alapkövetelményeken túl otthonossá is varázsolja. Időnként vendégeket hív, viszonozza a korábbi meghívásokat, odafigyel a gyerekek, férj, szülinapjára, névnapjára, amikor meghívja a hozzájuk közel álló embereket, tortát süt (rendel – ez is feladat) lakást dekorál, majd ezután elpakol. Odafigyel a saját megjelenésére, időt szakít a fenti feladatok mellett a külsejére, fut, tornázik, fodrászhoz és más szépségápolást szolgáló helyekre jár el, kiszorítja rá az időt és a pénzt, időnként frissíti a ruhatárát és évszaknak megfelelően, megtervezi, rendben tartja a gyerekek ruhatárát. Mi ez, ha nem egy felsővezető koordinációs, logisztikai, közgazdasági, menedzsment és kommunikációs képességeit igénylő beosztás, amiben egy személyben gondoskodunk a marketingről, az arculatról, a raktárkészletről, a könyvelésről, az elosztásról, a rendezvényszervezésről, a betegellátásról, szabadidős programokról és az étkeztetésről. Nemrég olvastam egy nagyon jó könyvet, Budapesti úrinő magánélete címmel és teljesen lenyűgözött, hogy régen a nők bár nem részesültek olyan magas szintű képzésben, mint amelyre egy mai nőnek lehetősége va, mégis mekkora tudással rendelkeztek. Használható, gyakorlati tudással. Vezettek háztartáskönyvet, pontosan meg tudták mondani az egyes háztartási kiadások tételeit, hetekre, hónapokra lebontva. Egy átlagos tizennégy éves lány egyedül képes volt vinni a háztartást anyja távollétében, amibe a kenyérsütéstől kezdve a nagymosásig, a testvérei ellátásán túl minden elképzelhető dolog beletartozott. Persze nekik még olyan dolgokat tanítottak az iskolában, mint háztartási algebra és háztartási ismeretek, varrás, főzés. Mindig is törekedtem a tudatosságra, de amióta a szóban forgó könyvet elolvastam rájöttem, hogy amit én csinálok és úgy általában a modern nők a háztartásban, nem más, mint javarészt rögtönzés. Nem is csoda, hiszen egy mai nőnek sokkal több fronton kell megfelelni és száz évvel ezelőtti elődeihez képest napi nyolc órával kevesebb ideje jut minderre. Egy huszonegyedik századi nő esetében az egész háztartás-gyereknevelés olyan dolog, amit természetes, hogy megcsinál (munka mellett is) ez nem feladat, nem teljesítmény kár is rá szót vesztegetni főleg a gépesített háztartások korában. A könyvnek köszönhetően elgondolkoztam néhány dolgon és van, amit alkalmaztam is belőle a mi családi életünkben is. Szeretem az élet egyszerűsítésére törekvő megoldásokat, és egyre inkább felismerem, hogy nagyon sok dolgot, ami egyszerű és gyors lehetne, bonyolultan, időigényesen és drágán oldunk meg. Ilyen például az öltözködés. Régen sokat vásároltam, sok ruhám volt és képes voltam órákig állni a szekrény előtt, azon gondolkozva, hogy mit vegyek fel és érthetetlen módon a sok ruha+sok öltözködésre fordított idő egyenlet végén az állt, hogy = nincs egy normális göncöm. Amikor megszülettek a gyerekek nemcsak jóval kevesebb időm, hanem kevesebb pénzem is jutott ruhákra. Mire megvettem a gyapjú bundazsákot, egészséges cipőt, biopamut ruhát és minden évszakban gyakorlatilag teljesen új ruhatárat a gyerekeknek, magamnak már valahogy kedvem sem volt igazán a boltokat járni. Ahogy reggelente sem tudtam hosszú félórákat szánni az öltözködésre. Így történt, hogy egyre kevesebb ruhám lett, egy-két polcra szűkült le, amelyeket rendszeresen hordtam a többin meg elfekvőben, amiket már alig. De az igazi egyszerűsítés a gyerekek ruhatárával kezdődött, a sajátom kezelését is ezen keresztül tanultam meg. Eleinte nekik is sok ruhát vettem, amikor Rebeka megszületett, minden édes cuccot hazavittem, újdonsült anyukaként természetesen nem bírtam ellenállni nekik. Ennek az lett az eredménye, hogy átláthatatlanul sok ruhája lett, tele voltam fölösleges holmikkal, háromszor annyi body, rugdalozó, kisszoknya, kis ez meg az volt, mint amire valójában szükségem volt és persze háromszor annyi időt is vett igénybe, mire kibogarásztam a sok holmi közül ami éppen kellett. Sokszor ott álltam egy öltözködni nem annyira szerető kisgyerekkel, akire gyorsan rá kellett volna valamit adni, mert szegény csak túl akart lenni az egészen, de a sietségben mellé nyúltam, hiába volt sok a szoknyához illő fölső persze, hogy nem azt adtam rá, de még egy fejen át történő fölső áthúzást már nem bírt volna ki visítás nélkül, így maradtunk abban. És akkor, egyszer egy ilyen pillanatban döntöttem. Nem kell egy kicsi gyereknek, aki ráadásul mindent kinő, ennyi ruha. Minden évszakban tudatosan megtervezett ruhatáruk lett, amelynek pénzügyi keretet adtam, és amiben darabszámokat határoztam meg, valamint három fiókot jelöltem ki, amiben mindennek el kell férnie. És bevált. Rebekának általában nagyjából két szoknyája, két farmernadrágja és három ruhája van. Ehhez jön a néhány minden darabbal variálható blúz, egy kardigán, egy-két kerek nyakú vékonyabb pulóver, farmer dzseki, néhány pár évszaknak megfelelő harisnya, alsó trikó és bugyi. Legfeljebb kettő évszakhoz passzoló cipő a mindenre jó évszaktól független állandó gumicsizma mellett. Egy csinos ruha színházba, zsúrokra, legfeljebb kettő, ha nagyon nem bírok magammal. Rubennek nyáron kettő rövid, kettő hosszú nadrág, ősszel és télen  pedig három nadrág, de még ez is sok, mert többnyire ugyanazt a kettőt hordjuk. Jó trükk, hogy egy jó darabból  két teljesen ugyanolyat veszek. Ehhez jön három pulcsi, egy kardigán, egy hétre való, előbbiekkel színben harmonizáló pamut vagy flaneling, két cipő, egy sportos és egy kevésbé. Valamint a ruhatára állandó része egy évszaknak megfelelő zakó.  Ehhez jönnek az adott évszakban szükséges kiegészítők: hajpántok, sapkák, kalapok, kesztyűk. A gumicsizma, az esőkabát kantáros esőnadrággal és télre a kezes-lábas overall mindkettő alapruhatárának része, ami igencsak leegyszerűsíti a mit adjak rá ebben a  hidegben, esőben dilemmát. A ruhatár egyszerűsödésével varázsütésre egyszerűbb lett az öltözködés is. Ruben ugyanahhoz a nadrághoz kap minden nap egy tiszta inget és pulcsit. Rebeka ugyanahhoz a szoknyához vagy kantáros nadrághoz egy tiszta blúzt. És a két fióknyi ruhával szerintem jól öltözött gyerekek, legalábbis mindenhol megdicsérik őket, hogy milyen csinosak, amerre csak járunk. Melegítőt és egyéb szabadidősnek kikiáltott dolgokat sosem hordanak, ahogy én sem. Kényelmes és strapabíró ruhákat adok rájuk, de szerintem nincs olyan alkalom és helyzet, amit egy ing-farmer vagy blúz-kisszoknya ne ugorna meg. Én naponta lehetőleg egyszer szeretek felöltözni és olyan ruhát választok, ami kényelmes, de nem jövök zavarba, ha át kell mennem boltba, vagy váratlanul ajtót kell nyitnom valakinek, elmehetek benne a városba sétálni, erdőbe vagy játszótérre. Ehhez csaknem mindig megfelelő öltözetet jelent egy szoknya-blúz, vagy nadrág-ing. A gyerekeket is hasonló szellemben öltöztetem. Nem hiszek az otthoni szerelésben. Én nem csak a boltosnak, az utcának és másoknak öltözöm fel, hanem elsősorban a családomat tisztelem meg azzal, hogy csinosan öltözöm fel és nem egy otthonkában vagy melegítőben rohangálok egész nap. Az emberek csinosan felöltöznek a munkahelyükre, iskolába, vagy ha valahova mennek, de otthon képesek egy kinyúlt pólóban vagy edzőnadrágban lenni. Mit üzennek ezzel? Hogy otthon lehetünk slamposak, egymás előtt nem számít? A hétköznapi elegancia híve vagyok, szerintem a csinos ruhák között is lehet találni olyat, amibe kényelmesen érezhetjük magunkat otthon és más helyre sem mennék el számomra kényelmetlen ruhákban. Vannak kifejezetten otthonra szánt kényelmesebb darabok, de ezek is ingek, nadrágok, szoknyák és nem melegítő. Egy-egy melegítőjük egyébként van (nekem nincs). De alig találok alkalmat arra, hogy rájuk adjam. Reggeli előtt talán, ha pizsamában túl hűvös kint reggelizni. 
A ruhatár kialakításánál figyelek a színekre. A földalapszínek mellett két, legfeljebb három szín szerint válogatom össze a ruhákat, ez biztosítja a ruhadarabok közötti harmónián túl azt, hogy moshatóak legyenek együtt. Van még egy nagy előnye a kevés ruhának. Mivel mindig ugyanazt a néhány ruhát hordják, így az évszak végére le is használódnak a ruhák, nem kell eldobozolni, tárolgatni, rendszerezni, gyűjteni a ruhákat, éppen olyan állapotban lesznek, hogy az ember nem sajnálja egy ruhagyűjtőbe beadni őket. Eleinte dobozoltam, de körülbelül Rebeka két éves korára lettek átláthatatlanok a dobozsszámra félrerakott ruhák és ennek ellenére semmivel nem vásároltam kevesebbet a következő gyereknek, mert az új ruhák vásárlásánál jóval kimerítőbb és sokkal levésbé szórakoztatóbb volt egy-egy évszaknak, életkornak és nemnek megfelelő dolgot előkeresni a sok elrakott holmi közül. Előfordult hogy vettem teljesen ugyanolyan nadrágot, fölsőt, mint ami később előkerült egy dobozból. Ma már csak nagyon-nagyon kevés dolgot teszek el. Ha nem is viszem túlzásba, azért élvezem a ruhatáruk kialakítását és időnként szép ruhákat venni nekik, jobban, mint a padlásról lehozott dobozokban való kutatást. Minden évszakban végignézem az online gyerekoldalakat, amelyek nagyjából kis eltérésekkel ugyanazokat a ruhákat kínálják, eltérő árban, színben, minőségben. Majd miután az összeset végigböngésztem, kiválasztom azokat a darabokat, amik tetszenek, kellenek, lementem őket képpel együtt. Ezután elmegyek a turkálóba, ahol sokszor töredékéért megkapom az előzőleg kinézett darabokat, jobb minőségben, márkában és nyilván egyedibbek is, mintha az elérhető három-négy gyerekruha márka valamelyikét választanám. És ezután, megyek csak el a boltba vagy rendelem meg online a kinézett ruhákat. Rá kell szánni az időt, beletelik egy-két napba, jó néhány órába, de utána egy jól átgondolt, felépített ruhatárral vághatok neki az évszaknak, ami napi öt percre csökkenti az öltözködésre szánt időt hármunknak. A koncepcióm részét képezi, hogy miután mindent beszereztem, ami kell, a továbbiakban nem nézelődök, nem vásárolok, tudatosan nem megyek ilyen helyekre, oldalakra, akkor sem ha óriási leárazás van, mert már nincs szükségünk több dologra. Akkor sem, ha olcsó. Sőt akkor sem, ha ingyen van.

És mindent lehet ingben, blúzban, szoknyában, farmerben. Fára mászni, homokozni, kertészkedni, motorozni. Nem kell hozzá melegítő.















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése