2017. február 22., szerda

Egy bűntudatba veszett este

Megérdemelném, hogy jó estém legyen, hogy elégedetten hátradőlve olvasgassak, miután elpakoltam a konyhát és kiteregettem a mosógépben várakozó ruhákat. De nem. Ehelyett itt ülök bűntudattól marcangolva és azon merengek, hogy hogyan tud így elromlani egy ilyen szép nap. És, hogy miért nem tudtam a megfelelő szavakat mondani, a megfelelő reakciót eltalálni.
Pedig elég jó anya vagyok, biztosan tudom, hogy az vagyok, kivéve amikor leöntöm hideg vízzel a gyerekemet (csak szobahőmérsékletű volt de a lényegen nem változtat) és kiabálok vele és amikor beteszem az ágyba a kelleténél egy vagy több fokkal ingerültebben akkor ráadásul még be is üti a fejét. (nem annyira a de a dráma szempontjából elég hatásos volt).
Volt egy szuper napunk. Mint minden másik nap is, ilyenkor is nagyjából egész nap velük foglalkoztam. Reggel közösen megreggelizünk, majd elmentünk a szokásos heti gyerekprogramunkra, ahova egy szatyor jelmezt vittem Rebeka kérésére, hátha nem tudja eldönteni, hogy sellőlány legyen vagy Hófehérke. Mindenképpen beírtam a piros pontot magamnak, mert szerintem jófej dolog több kedvenc jelmezt cipelni a két gyerekkel együtt. Ezután sétáltunk, levegőztünk, játszótereztünk, majd hazajöttünk, megebédeltünk, minden jó volt. Majd délután felkeltek, és azt a fél órát leszámítva, amikoris megtisztítottam a bakancsukat és a gumicsizmáikat a napokban rárakódott sártól és elmosogattam, mert ezekkel nem zöröghetek, amíg alszanak és ezért csakis, ezért vettem el az ő idejükből, egész délután játszottam velük. Kavicsok voltunk, a szőnyegen hemperegtek én meg felszedtem őket és a gyűjteményembe tettem. Táncoltunk, hópihék voltunk, hulló levelek voltunk, majd garázst építettem szimultán báboztam, ezután egy kis mesélést követően elvittem őket fürdeni. Sok víz, nagy hab, rengeteg játék. Közben zenehallgatás, Vivaldi négy évszakot hallgattuk és miközben terítettem, néha-néha berohangáltam segíteni elképzelni mit is hallanak. Annyira aranyosak voltak, hogy nemigaz, hallottam fél füllel, amint Rebeka magyarázza Rubennek, hogy hallod ez a tavasz, hallgasd a tavaszt. Nagyon jó. Itt még rém elégedett voltam az este alakulásával. Majd vcsora közben nem is kaptam fel annyira a vizet, amikor Rebeka kivett egy kenyeret még az elején, amíg a  teát töltöttem, kicsit kilyukasztotta, megharapdálta majd teljes lelki nyugalommal visszatette a kenyeres kosárba, egy joghurtot kérek kíséretében. Bár eleinte azt mondtam az lesz a vacsorája, én magam sem vettem túl komolyan a dolgot és végül sikerült békében, nyugalomban, kellemesen megvacsoráznunk, és szerintem anélkül, hogy összevszetünk volna szerintem megértette, hogy ilyet nem szabad csinálni. Fogmosás után az ágyunkban egy közös mesélés következett, ahogy szokott. Ez igazából Ruben meséje, csak Rebeka meghallgatja és utáa külön mesélek neki még egy hosszabb mesét. Próbáltam Rubentől megkérdezni, milyen színűek a lufik a mesekönyvben, Rebeka persze azonnal elmondta, kaján vigyorral és csakazért, hogy idegesítsen, és minden más kérdést ugyanígy lelőtt, hiába kértem, hogy ne tegye. Ezt is egész jól kezeltem. Talán. Egy tizes skálán hetes. A nap végén egész jó érték. És amikor letettem Rubent még elmeséltem neki a Borsószemhercegkisasszonyt, és bár szerettem volna már nagyon-nagyon ágyban tudni őt is, mert gondoltam, fél kilenctől még tornázom picit, azért amikor a mesekönyvet kinyitva láttuk, hogy az egyik oldalon van a  kép a másikon a szöveg (szuper szerkesztés, mindig megemlékezem pár gondolatban a szerkesztőről) felkutattam még egy mesekönyvet, amiben szintén megvan a Borsószemhercegkisasszony, hogy nézhesse addig a másikból a képet. És ezután elmeséltem neki a következő mesét is, ott már nem voltam hajlandó ugyanerre, de azért elmeséltem. Ezután hallottam, hogy Ruben felsírt és annyit kértem, hogy amíg elmegyek a vitaminjáért és megnézem Rubent, bújjon ágyba és húzza fel a hálózsákját mindjárt jövök és énekelünk, imádkozunk. Bementem Rubenhez, ilyenkor általában semmi más nem kell, mint egy kis simogatás és éneklés vagy megigazítani valamelyik alvós dolgot körülötte (amiből van pár. Sajnos). És mit hallok?! A szuper okos aranyos, értelmes lányom fejhangon visít, hogy anya, anya, anya. Ruben kérdezi, Rebeka miért szól. Próbálom elterelni a figyelmét, persze nem megy, nem is figyel rám, csak a visításra. Ilyet sosem csinál,  szép csendben van, tudja jól mi a szituáció, közel s tova két éve. De ez most a napokban többedszer fordult elő, hogy Rubent fektetem és arénázik. Rubennek mondom, hogy mindjárt jövök megnézem, persze nem érti teljesen, amikor kimegyek már hallom, hogy méltatlankodik. Megyek Rebekához kérdezem mi van, és bizony nem voltam sem kedves, sem türelmes. Mondja sírva, (hisztizve?) hogy nincs rajta pelenka és kint maradt a rongyija a kanapén. Mondom jó, de hát azt beszéltük meg öt perce, hogy mindjárt jövök miért kell ekkora lármát, hisztit csapni.  Főleg úgy hogy a rongyiért kimehet, a pelenkát meg már jó ideje fel tudja egyedül is húzni. Most szépen visszamegyek Rubenhez, mondom neki ő meg ének nélkül mehet az ágyba. Persze amikor betettem akkor beütötte a fejét. Ezért rögtön bocsánatot is kértem, bármennyire is ideges voltam, legalább ezt jól csináltam. Bementem Rubenhez ismét. Kijövök hallom üvölt. Bemegyek és látom, hogy teljesen ki van kelve magából és ekkor támadt az a remek ötletem, hogy meglöttyintem egy kis vízzel, hátha észhez tér. Párszor már volt ilyen mindig megbántam, mert nem tartom jó módszernek elméletleg, és persze most is vizes lett az egy deci víztől a hálózsákja, takarója, lepedője, pizsamája. Nem is értem hogyan. Mindegy persze átöltöztettem, áthúztam az ágyneműt és az ölembe ültetve próbáltam elmagyarázni, hogy mennyire borzasztóan rosszul érzem magam attól, hogy így viselkedik és, hogy ettől én meg így. Persze nagy összeborulás, anya ne haragudj, te se haragudj, szeretlek, én is nagyon szeretlek. Még az ágyába is megpróbáltam bemászni mellé, de kiküldött ez kicsit mondjuk komikus volt. Gondoltam mellé bújok, ezt már amúgy is sokszor elképzeltem, főleg amikor beteg volt és éjjel a földön aludtam mellette (illetve próbáltam mert akkor is kiküldött). Ruben persze újra sírt, újra bementem vagy még kétszer hozzá is. Mert amikor Rebeka visítása megzavarta az első nyugtatási kísérletemet akkor még elegendő lett volna egy zimmezumm és talán (talán?) reggelig alszik de ettől az intermezzótól annyira nyugtalan lett, hogy még negyven perc és jó pár kör kellett ahhoz, hogy végre elcsendesedjen. Ennyit a tornáról. Fél tíz lesz és még a konyha és a teregetés is visszavan. És már semmihez de semmihez nincs is kedvem, amit elterveztem, csak mélységesen szomorú vagyok, hogy ez a csodaszép napunk, hogy tudott ennyire elromlani. És hogy lehet az, hogy bár egésznap olyan jól tudtam mindent kezelni, csinálni és már majdnem elégjóanyának érezhettem magam, most mégis itt ülök, romokban és azon gondolkozom, hogy milyen egy szar alak vagyok. Pedig annyira baromira megérdemelnék most másfél gondtalan, hangtalan nyugodt órát, amikor azzal a boldog elégedett érzéssel merülhetnék el a kádban, hogy na ez a nap milyen jó volt. AZt is tudom, hogy még éjjel is fel fogok ébredni és ezen fogom rágni magam. Mert én ilyen vagyok. Valójában ezért voltam igazán mérges Rebekára, ahogy máskor is, amikor kijövök a sodromból, hogy ezt teszi velem, velünk, mert nagyon nem szeretem azt az embert aki leönti az imádott lányát vízzel és kiabál vele.  Az az igazság, hogy ritka hogy elveszítem a türelmem, legalábbis,  hogy ennyire túlreagálom a dolgokat. Mostanában talán ez az anyázás húzza legjobban az idegeimet, amikor hív és nem tudok menni mert telefonálok vagy mással beszélek vagy egyszerűen csak épp mást csinálok a lakás másik végében akkor egyre jobban megnyomja a nahgsúlyt és elég hamar felháborodott visításba megy át, amit nagyon nehezen tolerálok. Telefonon próbálok beszélni egy régiségkereskedővel és rángatja a lábamat és visít, hogy anyaaaa, mert mint utána kiderült az egyik puzzle darabját nem tudta, hogy hova kell tenni, tehát nem halaszthatatlan dolgokról van szó. Mindegy akkor is szégyellem magam, rettenetesen szégyellem. És biztos a (hülye) szomszédok is hallották vagy aki az utcán elment, hogy megy a balhé és azt gondolták (teljes joggal) hogy úristen mi lehet itt. Pedig ha tudnák, hogy milyen szép napunk volt és mennyire szeretem őket és, hogy ritkán nagyon ritkán van kiabálás, vizezés meg négy év alatt párszor és alig tíz perce még összebújva mesét olvastunk. Nyilván azt hiszik, hogy nyúzom a gyereket pedig kezet soha de soha nem emelnék, hiszen már az is fáj, hogyha a hangomat magasabbra kell vinnem. Persze a nem indulatból való hangemelés az más, az higgadt, átgondolt dolog, de a kajabálás, ahogy megboldogult papám szokta mondani, az nem a nevelésről szól, csak a gőzkieresztésről.
Komolyan mondom magam miatt is fogok igyekezni, hogy ilyenekre a jövőben ne kerüljön sor, mert annyira rossz érezni ezt a maró bűntudatot, ráadásul ő is érzi, hogy ezt érzem és bár rosszul viselkedett mégsem megy át a lényeg, hogy ezt nem kellene, mert a vége egy nagy összerelmi dráma, amikor egymást puszilgatva bizonygatjuk, hogy mennyire szeretjük a másikat. Ha higgadtan odamentem volna megfogom a vállát és elmondom, hogy ez mennyire nem oké, majd nem büntetésként kommunikálva, hanem egyszerű összefüggésként rámutatva arra, hogy amiért visított most nem tudok énekelni mert újra be kell mennem az öccséhez, valószínűleg hatékonyabb lett volna. És már rég teáznék és olvasnék és nem ezen filóznék.
De hát ez van. Vajon egy ilyen mennyire rontja a kötődést...? És az önbecsülését...?! Istenem mindjárt bemegyek és újra megpuszilgatom és újra bocsánatot kérek...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése