2016. december 12., hétfő

Cseppentés és más katasztrófák



Én tényleg igyekszem nagyon megengedő lenni, amin nem muszáj nem vitázom, ahol belefér, ott engedek, amiben viszont fontosnak érzem a fellépést, abban ellentmondás nem tűrő vagyok. Nos a szemcseppentés kötőhártya gyulladás esetén mindenképpen az a helyzet, amikor a szülőnek muszáj elővenni az ellentmondást nem tűrő oldalát és a gyereknek beadni a szemcseppet, ha tetszik, neki ha nem. Egyébként nekem ez nagyon jól megy, van egy hangsúly és magasság, amiben ha megszólalok, akkor rendszerint értenek a szóból, azon kivételektől eltekintve, amikor már annyira be vannak pörögve, hogy  semmilyen üzenet nem megy át. Ilyenkor kizökkentem őket egy kis fenyegetéssel, hideg vizes arcmosással, változó, hogy éppen mi tűnik kézenfekvő megoldásnak. Ez utóbbiakat nem szeretem, rosszul érzem magam felteszem azért mert nem is a legjobb módszerek. Ezt a konzekvenciát hamar levontam és ennek megfelelően igyekszem annyira kemény kézzel nevelni őket, hogy lehetőleg ne jussunk el addig, amikor eszköztelennek érezvén magam kiabálok,  fenyegetőzöm, büntetek. Mert attól mindannyian rosszul érezzük magunkat még akkor is ha működött. Szerintem mindig van egy pont, amíg meg lehet fogni a dolgot, a problémák (leglábbis nálunk) abból adódnak, hogy nem lépek fel időben, vagy nem megfelelő a fellépés Ha ezt a pontot elhagytuk, akkor késő. Ott már az általam alkalmazni szeretett eszköztárnak esélye sincs.

  Két eset van, amikor megáll a tudományom. Az orrszívásnál és a szemcseppentesnél. Az orrszívás mindkét gyereknél óriási hadakozás volt, jobb híján lefogtam őket és kiporszívoztam az orrukat. Ó, hogy mennyire gyűlölöm ezt a procedúrát, Rebeka szerencsére már jó ideje kifújja, ami számomra sokkal de sokkal kardinálisabb kérdés volt mint például a szobatisztaság, de Ruben még mindig vonaglik, visít és a pelenkázójára téve, lehetőleg valamennyi végtagját magam alá gyűrve tudom csak véghez vinni a dolgot, ha nem akarom, hogy lerugja a vesémet közben. Így ha beteg gyereket látok én bizony félek, hogy elkapjuk, még ,egy orfolyástól is, ez az igazság. Mert nem szeretném az amúgy sem egyszerű életünket, napi ne adj isten éjjelenkénti orrszívásokkal cifrázni. Nosibo ide, szuper aranyos macis, nem hangos szerkentyű oda, Ruben ugyanúgy visít, nekem könnyíti csak meg a helyzetet annyiból, hogy nem esik szét három helyen (azaz mindenhol, ahol szétszedhető) orrszívás közben  (a hagyományos verzió persze mindig akkor jött szét, amikor végre sikerült bevarázsolnom az orrába) és az sem mellékes, hogy nem kell a szobában egy porszívót kerülgetni. A másik mumusunk a szemcseppentés. Hogy Rubennél mi lesz, ha erre kerülne sor nem tudom, mert kizárt, hogy altatás nélkül engedje, hogy a szeméhez közelítsek egy csepegtetővel, úgyhogy remélem nem lesz rá szükség addig, amíg meggyőzhető korba nem ér (az mikor van?). Rebeka, a szótfogadó, kezelhető, értelmes lányom is kerek perec megtagadja, hogy cseppentsek a szemébe. Mondhatok bármit, fenyegetőzhetek, zsarolhatom, teljesen hatástalan, kemény és megtörhetetlen, igazi jellem. (Ami, bevallom, egy egészen picit azért büszkeséggel tölt el). Nem baj, ha nem megyünk pásztorjátékra, majd megy a Ruben és ő marad itthon Kati mamával játszani (egyébként nagyon várja és napi ötször kérdezi meg mikor megyünk, de ha ez a cseppentés ára, akkor inkább nem megy). Nem baj, ha nem nyithatja ki az adventi naptárt, nem is akarja és anya már Mesekuckóba sem szeretnék menni, inkább itthon játszunk. Még az sem baj, ha az angyalkák krumplit hoznak. Hiába mesélem az Anna, Peti Gergőből az Annának szemgyulladása van című részt, csillogó szemmel végighallgatja, bólogat, majd utána nem engedi meg, hogy cseppentsek. Végül, amikor azt mondtam, hogy akkor most elmegyünk a doktornénihez, aki majd szuriba beadja neki, akkor fél óra vita után beadta a derekát és a Ruben szobájába egy meghatározott szögben és fotelban megengedte, hogy cseppentsek. De addigra már három évet öregedtem és minden egyes hajszálam égnek áll. Egy-egy ilyen menet sokat kivesz belőlem, és mérges vagyok a szemcseppre, a helyzetre, rá és magamra, hogy nem tudom kezelni, nem jövök rá, mi lenne a teendő. Mert az orvossal és bármi mással fenyegetőzve elérni dolgokat nagyon nem szeretek, kudarcként élem meg, ha csak ezzel sikerül rávennem valamire. Semmivel sem jobb, mint a rimánkodás, a gyerek szerintem pontosan érzi, hogy anya kétségbe van esve és ő uralja a helyzetet. Persze nem arról van szó, hogy harminc percen keresztül nyomulok a szemcseppel a kezemben. Nyilván igyekszem türelmes maradni, közben kijövök a szobából, megterítek, főzök egy teát, alkudozunk, én megpróbálom ezzel-azzal motiválni. Közben egyre idegesebb leszek, egyre mérgesebb vagyok rá, ő meg mintha nem is arról lenne szó, amiről, vígan cseverészik, az asztalnál is kedves, tüneményes, megy a porhintés (ennek nagy mestere), magától kezet mos, elrohan egy hajpántért, szépen visszaül. Én meg nem tudok kedves lenni, mert morcos vagyok, határozottan morcos, amiért nem hagyja, hogy csöppentsek és ebből kifolyólag nem érdekel a bűbáj, és persze valahol a szívem mélyén meg máris szivárog a bűntudat, amiért ilyen kemény vagyok vele, miközben milyen kis cuki. Jaj! Előfordul, hogy simán megengedi, nem kell ennyi hadakozás, ebből is gondolom, hogy nem akkora trauma ez neki, inkább dacból jön az ellenekezés, mint mélyebb félelelmből. Egyszer, egyetlen egyszer megpróbáltam lefogni és úgy beadni, az igazán szörnyű volt, úgy visított, mint egy vágási malac, teljesen kiborította a szituáció őt és engem is, akkor megfogadtam, hogyha kifolyik a szeme akkor sem fogok ilyen módon cseppeneteni és kész.
A fenyegetés, zsarolás, megfélelmítés azok az eszközök, amikhez nagyon nem szívesen nyúlok, és csak akkor szoktak előjönni, ha eszköztelennek érzem magam és "muszáj" szituációról van szó. Persze tudom, elméletileg tudom, hogy mennyire nem jó és nem szabad, de van egy pont, szerintem minden szülőnél amikor kifogy a kreatív megoldásokból és szorítja az idő (indulni kell, aludni kell stb.) és meg kell oldani a dolgot most. Ebből jönnek azok a megoldások, amikre nem vagyunk büszkék. Nálunk is, cseppentésnél marad a finoman motiváló módszernek nevezett megoldás, ha nem engeded, akkor nem lesz.. addig amíg nem cseppentetünk, addig nincs..., addig nem megyünk, amíg... kezdetű mondatok (fenyegetések). És remélem hamar feltalálnak valamit ami beadható kanálban.
A legrosszabb, hogy megértem. Teljesen vele érzek, ki akarná, hogy valaki más egy tárggyal hadonásszon a szeme előtt és folyadékot csepegtessen bele?! Magamnak csöppenteni az rendben van, de ha belegondolok, hogy más cseppentene a szemembe, akkor máris teljesen ésszerűnek tűnik egy négyéves heves tiltakozása. Megértem, megértem, ha nem én lennék az anyja és felelős azért, hogy meggyógyuljon, a rohadt életbe.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése