Egy teljesen más világ. Zárt és nagyon összetartó. Ahová sok szempontból nehéz bekerülni. Minden a gyerekekről szól, de úgy, hogy közben akkora szabadságot adnak nekik, amilyet még soha sehol nem tapasztaltam. És vannak szabályok, nem is kevés. Egy csomó ismeretlen, iratlan szabály és szokás, amelyeket egészen más elvek mentén alkottak meg, mint amit megszoktunk. De tetszik. Tanuljuk még, szoknunk kell, de érzem, hogy ez egy jó választás.
Rebeka eddig nem járt óvodába. Továbbra sem tartjuk fontosnak az óvodát,
szerintünk le lehet élni az első hat évet nélküle, de a költözéssel sok minden
megváltozott az életünkben. Pécsen maradtak a játszópajtások, a megszokott
gyerekprogramok és itt van egy új közösség, ahova jó lenne beilleszkedni, ahol
jó lenne itthon lenni, és ennek kétségtelenül a legkézenfekvőbb módja, a
gyerekeken keresztül való ismerkedés. A négy-öt éves gyerekek már mind óvodában
vannak, nem futunk össze velük a gyerekprogramokon, játszótereken, így nehéz
kortárs kapcsolatokat kiépíteni ennyi idős korban az óvodán kívül. Az, hogy
Rebeka óvodába jár itt egyet jelent a közösséghez való csatlakozással, a
szülőkkel, családokkal való megismerkedéssel, új kapcsolatok kialakításával, a
falu életébe való becsatlakozással. Nagy dilemma volt. Olyan jó az életünk, úgy
ahogy van, Rebekán semmiféle hiányérzet tüneteit nem látjuk, sőt nagyon is jól
elvannak Rubennel. Én is jól elvagyok velük, teljes az életünk, a napjaink.
Mégis, amikor volt alkalmunk belekóstolni az itteni közösségi életbe, úgy
gondoltuk, hogy ez jó dolog, annyira jó, hogy ezért érdemes nyitni, változtatni. Már
jó két hete megvolt a telefonszám mire sikerült döntenünk és felhívtuk őket.
A waldorf egy új út, ha nem is gyökeresen más, mint amin eddig jártunk,
inkább azt mondanám jobban bevezet a sűrűjébe annak, amit mi eddig kicsit
távolabbról szemléltünk, csináltunk.
Úgy kezdődött, hogy az óvónőkkel volt egy személyes találkozó, amin
mindkettőnknek részt kellett venni a gyerekek nélkül, hétköznap délután, fél
kettőkor. Több szempontból is lehetetlen kérés volt, de megoldottuk valahogy,
nem akartunk problémázással nyitni. Másfél órán keresztül beszélgettünk az
életünkről, a gyereknevelési elveinkről, én rettenetesen izgultam, az egyetemi
felvételim semmi nem volt ehhez képest. Nagyon baráti volt, nagyon kedves, de
pontosan tudtam mi a tétje. Ezután abban maradtunk, hogy lesz egy kirándulás,
azon vegyünk részt és majd hívnak és ki kellett töltenem egy jelentkezési
lapot, amihez egy anamnézist is kellett mellékelni, Rebeka fogantatásától
kezdve gyakorlatilag mindenről. Milyen volt a terhesség, a szülés, a szoptatás,
mikor ült, állt, beszélt magáról egyes szám első személyben és mit eszik,
hogyan eszik, mit szeret és mit nem, hogyan fektetjük le, szokott e álmodni és
minden amit csak el lehet képzelni. Szimpatikus volt, hogy ennyire alaposak és
az is, hogy ennyi időt szánnak erre az egészre. Elmentünk a kirándulásra ami
nagyon érdekes élmény volt. Amikor az óvoda udvarában találkoztunk egyetlen
óvónő sem jött oda bemutatkozni Rebekának és Rubennek. Nem volt mézes mázos, leguggolós jaj te vagy Rebeka, hát szia, már nagyon
vártuk, hogy megismerjünk - vagy bármi ehhez hasonló. Egyszerűen hagyták,
hogy beolvadjunk az ott ácsorgó szülők és gyerekek közé. Amikor elindultunk az
erdő felé megkérdezték kicsit aggódva, hogy nincs e valami sapka nálam a
gyerekek fejére. Szeptember eleje volt, igaz meglehetősen hűvös kora reggel
félkilenckor, amikor mi normális esetben még pizsamában ülünk a reggeli
asztalnál. Még elő sem vettem a téli holmikat, eszembe sem jutott a sapka.
Körülnéztem és az összes gyereken volt kivétel nélkül sapka. Aztán újra
rákérdeztek, hogy ne adjanak e egyet, akkor már tényleg elkezdtem feszengeni.
Úristen ennyire rossz anya lennék, hogy csak nekem nem jutott eszembe, hogy
sapkát kellene adni a gyerekekre. Egy apuka a hátam mögött biztosan látta, hogy
rém kellemetlenül érzem magam és kedvesen elmagyarázta, hogy ez amolyan waldorf
dolog. A gyerekeken mindig van sapka, mert az szerintük egy jelképes burkot,
védelmet képez körülöttük. Vannak ovik, ahol még bent is van mindig a gyerekek
fején egy kendő, sőt sok waldorfos szülő a születésük után az első hat hétben
gyakorlatilag le sem veszi a sapkát az újszülöttről. Az erdőfelé menet azért
még bepróbálkoztak az ovis kendővel, de persze nem volt hajlandó egyik gyerekem
sem felhúzni, aztán Rebeka később valahogy mégiscsak úgy döntött, hogy kéri, az
óvónők nem kis megelégedésére, és végül vissza sem akarta adni.
Aztán nem lehetett fényképezni, kedvesen de határozottan megkértek, hogy ne
használjam a fényképezőt. Ovis kirándulás alatt valami olyasmire gondoltam,
hogy sétálunk valameddig az erdei úton majd egy tisztáson vagy réten
letelepedünk és játszanak a gyerekek. Így utólag már értem, hogy mennyire buta
kérdésnek tűnhetett a plédet hozzak kérdés meg a hatalmas fém rózsás sütis
doboz is furcsa lehetett, amiben az előző nap sütött kakaóscsigákat csomagoltam. De hát ők mindenben igazi, valódi élményt szeretnének
nyújtani a gyerekeknek, gondolom a rövidnek szánt kirándulás részt ezért olyan
terepen tettük meg, hogy mindenki érezze. Kirándultunk. Körülbelül a harmadik percben
letértünk a turista útról és bementünk toronyiránt a fák közé, majd miután gyakorlatilag megmásztunk egy hegyet, és
átkeltünk a patakon (rózsásdobozzal, pelenkázótáskával és két gyerekkel) letáboroztunk
egy fa alatt és a délelőtt hátralevő részét ott töltöttük az erdőben. Volt ott
egy beszakadt hegyoldal abban játszottak a gyerekek egész délelőtt. Legurultak,
lesíeltek, sarat tapasztottak, csúsztak másztak. Eleinte bevallom meghökkentem.
Az általam ismert szülők kilencven százaléka biztos, hogy mondott volna
valamit, (vagy inkább kiabált volna) hogy ne
a fenekén csússzon le, vagy ne feküdjön le azért a földre és ne
rohangáljon botokkal a kezében vagy valami ilyesmit. Itt semmi hasonló nem
hangzott el. A három óvónő békés mosollyal az arcán egy szó nélkül letelepedett
nem túl közel, de látótávolságon belül és mindegyikük elfoglalta magát valamivel.
Az egyik elővett a zsebéből egy megkezdett faragványt és azt farigcsálta, a
másik termésekből mindenféle aranyos dolgot készített, gesztenyehéj hajókat,
makk babákat. A harmadik pedig faágakat rakott kitartóan egy fa törzséhez,
amiből egy jurta szerű építmény lett. Alig szólaltak meg, amikor mégis, akkor
nagyon halkan, csaknem suttogva, és egyáltalán nem animálták a gyerekeket. Nem
is volt rá szükség. Boldogan, mindenről és mindenkiről megfeledkezve játszottak
a Bányában, ez volt a beszakadt hegyoldal egyezményes neve. És az
én két gyerekem, akik normális esetben el nem mozdulnak a szoknyám mellől, rólam
teljesen megfeledkezve játszottak, jöttek-mentek, Ruben azt se vette zokon,
hogy eltűntem akár hosszú percekre,
amikor vízért vagy pulcsiért mentem vissza a fa alá szó nélkül ott maradt a
többi anyukával, mosolyogva játszott velük, amikor visszaértem. Egy egész
délelőtt úgy telt el, hogy senki, egyetlen egy szülő sem kapta elő a
telefonját, hogy megörökítse a csemetéje pillanatait. És másért sem. Senki
kezében nem láttam telefont egyáltalán, semmilyen célból. Talán furcsa, de az
időt órán nézték meg. Az óvónőkhöz hasonlóan teljesen háttérben maradtak. Nem
kergették a gyerekeiket kulacsokkal, hogy na
gyere igyál egy kortyot, vagy aggódtak, hogy fáznak e. És nekem ez tetszett,
egyre jobban, ahogy telt a délelőtt, bár kis idő kellett hozzá, hogy ez megfogalmazódjon
bennem. Talán éppen ezekre a korlátokra van szükségünk. Szerintem például én túl sokat fotózok, pedig még így is jóval kevesebbet sok
más szülőnél. És őszintén szólva egy ponton túl zavar, amikor a játszótéren nem
tudnak úgy lecsúszni a gyerekek a csúszdáról, hogy ne tartsanak egy telefont az
arcukba. Emlékszem a mellkasszorító érzésre, amikor a gyerekeim kisbabák voltak
és édesdeden aludtak és volt, aki képes volt belevakuzni a babakocsiba, hogy
megörökítse magának. Sokszor gondolkoztam el már azon, hogy vajon mit teszünk
velük a folytonos fényképezéssel? Azzal, hogy az életük leghétköznapibb
történését is megörökítjük, mert ott kéznél a telefon, csak egy gombnyomás és
olyan cukik, miért is ne fotóznánk le és csinálnánk az életükből egy
valóságshow-t az ismerősök számára. Nézd de édi, így bilizik, így eszik, így
játszik, így alszik. És mit teszünk magunkkal? A pillanattal, a lehetőséggel,
hogy csak úgy legyünk. Ez a délelőtt ilyen volt, csak úgy voltunk. És egyébként
is mit kezdtem volna egy tucat sárban dagonyázó gyerekről készült képpel azonkívül,
hogy megmutatom Ricsinek? Semmit. Bár eleinte furcsa volt, végül azt is teljes mértékben pozitívan értékeltem, hogy az óvónők ennyire a háttérben maradtak. Jórészt éppen ennek
volt köszönhető, hogy Rebeka és Ruben nem zárkózott be, hogy hamar fel tudtak
oldódni, mert nem voltak számukra zavarbaejtő beszélgetések, nem kellett egyenes
kontaktusba kerüli egy idegen felnőttel. Az óvónőkkel erről volt alkalmam
később beszélgetni és elmagyarázták, hogy ez a pedagógiájuk része, úgy gondolják,
hogy a személyes kontaktus magától idővel kialakul, nem erőltetik közvetlenül a
gyerekekre a szemtől-szembe állást, mert ez egy ilyen pici gyerek számára nem
jó. Mivel ők a világot jórészt nem
azokkal a tudatos érzékeléssel fogják fel, ahogy mi, nekik egy szembe nézés,
egy ilyen kontaktus sokkal megterhelőbb, ami egy felnőtt számára csupán egy
futó kézfogás, udvariassági megnyilvánulás. Ezzel teljes mértékben egyetértek, pontosan
így van, én is ezt tapasztalom.
Olvastam az egyik kiadványukban, hogy szerintük a szülőnek és a
nevelőnek olyannak kell lenniük, mint a falvédőnek a szobában. Háttérben
maradni, beolvadni. Érdekes gondolat. Kevesen értenének egyet ezzel az
ismerőseim közül. A mai elfogadott gyereknevelési stílus a gyerek non-stop szórakoztatásáról
szól, egy percig sem unatkozhat, fejleszteni kell, folyamatosan mondókázni,
énekelni, animálni és ha ebbe már jól kifáradt a szülő, akkor keres valakit aki
helyette is csinálja. Eszembe jutott a jelenet, amikor Rebeka és egy másik
kislány körhintázott a pécsi óvodában, amit pár alkalommal meglátogattunk, és
az óvónő odalépett és elkezdte őket pörgetni és közben elénekelt egy-két kedves
dalt. Volt benne valami furcsa, magam sem értettem mibajom, hiszen végtére is
ez a dolga, jó dolog, hogy énekel a gyerekeknek. Most már tudom mi zavart. Az,
hogy két tökéletesen eljátszó gyerekhez teljesen fölösleges volt odamennie,
semmi szükség nem volt az ő jelenlétére, egyszerűen tolakodónak éreztem ebben a
szituációban. Hagyni kellett volna őket játszani mindenféle beavatkozás nélkül.
Itt éppen ezt csinálják, nemcsak az óvónők, hanem a szülők is. A falunapon, a
gyerekek egész nap le föl rohangáltak, egyiknek sem tudtam volna megmondani kik
a szülei. Egyhez sem ment senki oda lerángatni a fáról, kioktatni, hogy ne visítson vagy
alátenni egy párnát a homokozóban. Mi voltunk egyedül Ricsivel az egyetlen
felnőttek az óvoda udvarán, az összes többi gyerek szülei valahol a közelben
voltak, de nem ott. Egyszer késztetésem volt arra, hogy lefotózzam Rebekát,
ahogy a többi kislánnyal együtt összekapaszkodva ültek egy fa lovon, de félúton
megállt a kezem, amikor a telefonomért nyúltam. Ez itt nem szokás.
Visszahívtak minket még egy kör elbeszélgetésre az óvodába. Tudtam, hogy
valami nem oké, jól éreztem. Az anamnézis alapján úgy érezték nem egyeznek teljesen
a nevelési nézeteink, úgyhogy pedagógia kérdésekről beszélgettünk megint másfél
órán keresztül. Egy idő után elég kellemetlenül éreztem magam, főleg mert éreztem,
hogy Ricsinek kezd sok lenni és ha tovább feszítik a húrt mondani fog valamit
neki, ami nem a barátkozás irányába lendíti a dolgokat. Másrészt azért sem
értettük a problémát, mert szerintünk egyáltalán nem fontos, hogy teljes
mértékben egyezzenek a nevelési elképzeléseink, és mi egyébként semmi lényeges
különbséget nem érzékeltünk, sőt kifejezetten hasonló gondolkodásúnak tartjuk
magunkat. Másfél óráig bizonygatni, hogy olyanok vagyunk, amilyenek, elég
kimerítő volt, és néha már szinte úgy éreztem, a sok igen ezt mi is így gondoljuk, vagy jaj, hát ezzel nagyon egyetértünk után, hogy fordított esetben
azért nem választanám ki magunkat mert azt hinném biztos csak be akarnak
vágódni ezért helyeselnek ennyit. Pedig nem, tényleg bejön ez a dolog, ha nem
jönne, miért akarnám ennyire?
Az is lehet, hogy egyszerűen az zavarta őket, hogy nem vagyunk teljesen
olyanok, mint a legtöbben itt. Mert nem vagyunk. Nagyon nem szeretjük magunkat egy csoprothoz sorolni, soha semmilyen értelemben. Ricsi meg különösen ódzkodik ettől, hogy ő bármilyen csoport tagja legyen. (amikor kutyát akartam, ő többek között ő azért volt ellene, mert nem akart "kutyás" lenni. Mondtam neki, hogy rendben, én sem.) Meghatározni magam ezen keresztül: városi, falusi, gyerekes, kutyás, vallásos és még sorolhatnám. Egész életemben azt éltem meg,
amikor egy egy csoporthoz, szellemi vagy más közösséghez kellett csatlakozni, hogy
azok közé az emberek közé tartozom, akik egyikbe sem illenek maradéktalanul, nem csoda ha előre félek ezektől a szituációktól. Az
emberek többségének nem okoz különösebb nehézséget egy egy közösség diktálta
szabályok, elgondolások elfogadása, azokhoz való alkalmazkodás. Sokat, tényleg
sokat fejlődtem a téren, azonban azt gondolom, hogy attól még lehetünk egy
közösség tagjai, hogy nem gondolkozunk mindenben egyformán, sőt van amit
teljesen máshogy látunk. Én ezt nem érzem kizáró oknak és mi Ricsivel eléggé
toleránsak vagyunk azzal együtt, hogy határozott elképzeléseink vannak arról,
hogy mit, hogy kell csinálni, de ezt magunkra nézve tartjuk csak fontosnak,
másokat nem kívánunk feltétlenül meggyőzni róla. Sajnos fordítva sokszor nem ezt tapasztaljuk, sokan igyekeznek az életről való elképzelésüket ráerőltetni másokra. És csak az
a jó és úgy, ahogy ők csinálják és el sem tudják képzelni, hogy valaki egészen
másképp csinálja és az is lehet éppolyan jó.
Ráadásul a határozottság, a konkrét elképzelések, életterv, a mássággal
együtt elég rossz kombináció. Nem elég, hogy más vagy, hogy kilógsz, még nem is
vagy képes meghúzni magad.. Ugye, ugye. Aztán meg csodálkozol, ha kiszagolják.
Ricsi szerint a világ úgy működik, hogy mindenhol van egy séma, egy
skatulya. A legtöbb ember többé-kevésbé illik is bele, ha az egyikbe nem, hát
illik a másikba. Vannak olyan típusú emberek, akik valahol, valahogy mindig kilógnak nem lehet őket egyik skatulyába sem bedugni, sémába sorolni, és ez a többieket többé-kevésbé zavarja. Teljesen igaza van. Sosem voltam
eléggé katolikus, igaz a nem katolikusoknak meg túlságosan az voltam. Egy modern, emancipált nőnek túlságosan maradi ez az itthoni férjet-gyerekeket kiszolgáló
élet, a hagyományos feleség szerepe alá mégsem húzható be az életem. Amikor
kutyánk lett, éreztem hogy nem vagyunk olyanok, mint a legtöbb kutyás. Nem
rendeljük alá az életünket, jó hogy van, szeretjük, de nem vagyunk azok a
tipikus kutyásak akik napi háromszor sétálni viszik és az összes új
jutalomfalat eldugós játékot beszerzik és kutyaiskolába mennek és ülni, állni,
feküdni tanítják a kedvencüket és a telefonjuk hátterében egy cuki kép van
róla. De a nem kutyásoknak meg túlságosan kutyások vagyunk, mert milyen őrült
dolog már a lakásban tartani és vele aludni, meg hidegben kabátkát adni rá, kész
röhej. Aztán amikor szülők lettünk jött egy újabb közösség, ahol sokszor nem
találtam, találom a helyem. A szülők különösen szeretnek különböző irányzatok,
elgondolások mentén, csoportokba tömörülni gondolkozni a gyereknevelésről. De
én egyikbe sem tudtam igazán elköteleződni. Nem passzoltam a kötödő nevelést
hangoztató, évekig szoptató, hordozó közösségbe, pedig hordoztam de nem eleget,
nem elég korán, nem megfelelő eszközökkel és onnantól, hogy be tudtam
kapcsolni, meg tudtam kötni magamon valahogy sosem jutottam el a hordozóklubba
számomra ez egy tevékenység volt és nem hitvallás. Szoptattam, de nem elég
ideig és például sosem voltam hajlandó azokat a szoptatós ruhadarabokat
beszerezni, amik mellnél kikapcsolhatóak (az ötlet is bizarr). Ellenben mindig
és mindenhol szemrebbenés nélkül szoptattam, amivel biztosan kivívtam mindkét oldal
szimpátiáját únszimpátiáját egyaránt. Kötődően nevelek (van aki nem úgy próbál?)
de ez nem jelenti azt hogy nem szólok rá a gyerekre ha kell megemelt hangon is,
és nem várom el, hogy bizonyos szabályokat betartson. És nem szeretnék a
gyerekeimmel aludni, mert Ricsivel szeretek aludni és nem gondolom, hogy baja
lesz, ha pár órát külön töltünk. Aztán jött az ovi, képtelen volt megérteni az emberek többsége, hogyhogy nem járunk oviba, hogy lehet ez, jaj de fura, hogy birom, hogy birja.
Így van ez a waldorffal is. Ez is egy irányvonal, egy szellemi közösség, és
mint minden ilyen, végső soron egy skatulya. Ha elfogadhatóbb és így kényelmesebb
is számunkra, mint a többi, mert sokkal inkább illeszkedik az életünkbe, akkor
is vannak dolgok, amiben nem vagyunk teljesen csoportazonosak. Már megint. Nem
vagyunk kellőképpen natúrak és egyszerűek, ha két szóval szeretném megragadni a
dolgot. Példaképpen amikor elkezdtem érdeklődni, hogy milyen gyerekprogramok
vannak a környéken nem értettem eleinte, hogy miért ütköznek meg ennyire ezen.
Mindenki teljesen elzárkózott és árnyalatnyi megvetéssel a hangjában közölte, hogy
ő nem jár ilyenekre, mert elég a gyereknek a természet. A bábszínház például már
olyan dolog, amire leginkább a fejüket csóválták az óvónők, azt már el sem
mertem mondani, hogy rendes színházba is vittük már Rebekát, a cirkuszról nem
is beszélve, utóbbiról mondjuk magam sem vagyok egyébként meggyőződve, hogy jó
ötlet volt. De. Semmi sem fekete vagy fehér. Én nem ilyen egyszerűen látom a
dolgokat. A bábszínház nem mindegy milyen bábszínház, a pécsi szerintem
egyedülálló főleg a csecsemőszínház tekintetében. A gyerekprogramok kilencvenöt
százaléka silány, nem is érdemes kimozdulni miattuk otthonról és szerintem is
inkább az anyukáknak kell, mint a gyerekeknek. De egy jó program sokat adhat. Persze
életkor és személyiség szerint más és más a jóprogram. Én sem hiszek a
fejlesztésben, sosem hittem, a szabad játék a legjobb fejlesztés. Viszont ott
éltünk a kultúra közepén, adottak voltak ezek a programok, és szeretjük a
színházat, a koncertet, szeretünk kiállításra járni és nem afféle kispolgári
sznobizmusból, vagy mert elvárásaink vannak a saját vagy gyermekeink kulturális
fejlődésére nézve, hanem mert élvezzük. A balettet, a musicaleket, egy-egy jó
kiállítást, nekünk ez az életünk szerves része legalábbis volt, itt valószínűleg
kevésbé lesz hangsúlyos. Itt, amennyire eddig tapasztaltam az általános
közvélekedés az, hogy az otthoni és óvodai léten kívül nincs szüksége a
gyereknek semmi másra. És ezzel nagyvonalakban egyet is értek. Tényleg.
Aztán aggódtak, hogy kevésnek találjuk a szabályokat, hogy túl megengedőnek
tartjuk majd az óvodai nevelést. Ezen kicsit mosolyogtam befelé, mert nekem
egyelőre inkább soknak tűnik ráadásul mindig belefutok valamelyik ismeretlen,
iratlan szabályba (lásd sapka, fényképező). A waldorf rendszert egyáltalán nem látom
szabályok nélkülinek, sőt ellenkezőleg, vannak szabályok, és csaknem mindenre
van szokás, rituálé, csak ők más dolgokat tartanak fontosnak. Például amikor
Rubennel kisoviban voltunk, a szeme sem rebbent senkinek amikor néhány gyerek
az étkezés alatt az asztal alatt mászkált vagy egyszerűen elrohant. Amikor
Rubennel kifele menet kipróbáltuk az öltözőben felakasztott szélcsengőt, a
velem együtt ott lévő anyukában szemmel láthatólag meghűlt a vér, majd pár
másodperc után a dadus is megjelent az ajtóban, hogy ezekszerint jól hallotta.
Elég kellemetlen volt, fogalmam sincs pontosan mit tettünk, milyen ismeretlen
szabályt szegtünk meg újra. Csak annyit mondtak, hogy ez egy különleges csengő,
ami egy nap csak egyszer szólalhat meg és az arcukból ítélve ez aznap már minden
bizonnyal megtörtént. Tehát amíg az ember nem ismeri ki magát addig vannak
kellemetlen percek, szituációk, de alapvetően ezzel a részével sincs gondom. A
kisoviban például a szülők nem beszélgethetnek egymással felnőtt témákról, én
úgy félek, hogy megszegem, hogy inkább kerülöm a tárasalgást. A szülőknek talán feszengősebb így, de a gyerekeknek egyértelműen jó. Felnőtt téma alatt kell érteni minden nem a gyerekek ott
tartózkodásával kapcsolatos témát: munka, család, hobbi, bármi. Nem akarják,
hogy zavarjuk vele a gyerekek idejét. Eszembe jutott némelyik Dúdolda, ahol
alig lehetett valamit hallani a zenéből, mert minden anyuka egyszerre beszélte
meg a gyerekek feje fölött az aktuális mondandóját, és az is, hogy hányszor
jöttek oda beszélgetést kezdeményezni amikor ölemben a gyerekkel éppen
mondókáztam. Elsőre talán furcsa, de egy nagyon okos szabály. Mi igyekszünk
itthon is a felnőtt témákat fektetés után hagyni és nem terhelni a
problémáinkkal vagy olyan dolgokkal őket amelyek nem a gyerekkorba valók.
A másik oka az, hogy nem aggódunk a szabályokon, hogy mi nem várjuk az
óvódától, hogy szabályokat állítson fel a gyerekeinek életébe vagy bármire is
megtanítsa őket, azért visszük oda Rebekát, azon túl, hogy ötéves kortól már nem
tudunk neki felmentést kérni, hogy gyerekközösségben legyen, találkozzon a
kortársaival, lehetőleg olyan környezetben, ami nem rombolja le azt, amit
itthonról hoz, hanem méginkább ráerősít, és nem ellentétes az uralkodó
értékrend a miénkkel. A waldorf pedagógia és rendszer ennek tökéletesen
megfelel. Ha első ránézésre vannak is különbözőségek, a fontos dolgokban nagyon
is tudunk velük azonosulni és nekünk ez épp elég.
Hagyják a gyerekeket békében létezni, sütnek, főznek, kézműveskednek,
kirándulnak velük és csupa olyan gyerek jár oda, akiket hasonló szellemben nevelnek
otthon, mint mi a gyerekeinket. Nincs tévé, tablet, disney hercegnők meg
csillámporos sportcipő, és nem a gyerek teszi be magának a youtubon a mesét,
valamint nem az előző esti film vagy tévéműsor a csúszdán a téma.
A javaslat az volt, hogy legalább három alkalommal menjen egy héten, mert
különben nem fog tudni bekapcsolódni az óvodai életbe, de úgy gondoljuk, hogy kettőnél
több délelőtt már az itthoni, családi élet rovására megy és az az elsődleges,
mindenekelőtt való, a legfontosabb. Ahogy az óvodában úgy nekünk is megvan a
heti ritmusunk, vannak dolgok amiket szeretnek, várnak és ha minden délelőtt
oviban van akkor ezekből kimarad. A szerdai piacozós-piknikezős napunk, a
csütörtöki kirándulós napunk és a péntek délelőtti udvaron tevős-vevős napunk.
Ezt a hármat szeretném, ha megmaradna. Egyelőre. Aztán meglátom. És jó dolog,
hogy sok gyerekkel együtt lehet de ennél még jobb és fontosabb Rubennel való
kapcsolata, ők a legjobb barátai, játszótársai egymásnak. Rebeka őszintén és
komolyan készül rá, hogyha felnő, Ruben lesz a férje. Annyira sokat ad
mindkettőnek a másik, és ez egy életre szóló dolog, kapocs, amit támogatni
fogunk, és úgy gondoljuk, hogy sokat számított benne az, hogy az elmúlt két és
fél év minden napját együtt töltötték.
Az óvodában a gyerekek egy általános spirituális nevelést kapnak, ők
jobban szeretik ezt szellemi nevelésnek nevezni. Ez azt jelenti, hogy vannak
angyalok, manók, meg más mesebeli mítikus lények, nyomokban megjelenik a
keresztény-katolikus kultúrkör. A misztikum, a hit, a spiritualitás jelen van,
de alapvetően olyan alapot kap a gyerek, amiről később még elmozdulhat
bármilyen irányba, fogékonnyá teszik a hitéletre, de akár buddhista, akár
katolikus is válhat belőle. Nem igazán részesültek a gyerekeink itthon vallásos nevelésben, aminek a fő oka az volt, hogy nem tudtam, hogy is
kellene nekilátni, még én magam is útkeresésben vagyok ezen a téren. Ahogy az egész vallásos témakört, úgy a gyerekbiblia történeteit is túlságosan
ijesztőnek és nem nekik valónak találtam Emlékszem, hogy bennem gyermekkoromban a hittanórán elhangzottak néha kifejezetten félelmet keltettek és nemigazán tudtam hova tenni néha a hallottakat. Végső soron itthon mi is valami ilyesmit
csinálunk, angyalokkal, manókkal, mennyországgal tápláljuk a hitüket, de
kerüljük a kifejezett vallási jellegű dogmatikus dolgokat. Ez a jellegű nyitottság
és hozzáállás szerintem éppen elegendő egy óvodáskorú gyereknek, nem gondolom,
hogy ennél jobban el kellene méllyednie vallási kérdésekben.
A gyereknevelési filozófiájuk is nagyon szép: szerintük mindenki, így
minden gyermek a szellemvilágból érkezett és oda is tart, minden gyermeknek
megvan a saját életfeladata, küldetése, amit a személyisége magában hordoz és
nekünk, szülőknek, nevelőknek abban kell őt segíteni, hogy ez kibontakoztathassa.
A gyereket nem nevelni, hanem kísérni kell ezen az úton, gondozni, törődni
vele, öntözgetni, ápolgatni, akár egy növényt és figyelni mivé fejlődik és támogatni ebben. Ezzel magyarázható a
háttérben maradás, ezért ódzkodnak mindenféle tolakodó megnyilvánulástól a
gyerekek irányában. Nagyon szimpatikus ez a hozzállás biztosan lesz alkalmam fejlődni
és tanulni tőlük. A waldorfban nincs intellektuális nevelés, egyáltalán nem
hisznek benne. Szerintük a gyerek a világot nem a lénye intellektuális részével
fogja fel és ha mi mégis ezen keresztül szeretnénk kapcsolatba hozni vele a
dolgokat és a tudatán keresztül próbáljuk meg megismertetni vele, ezzel olyan
információkat adunk neki, amivel nem igazán tud mit kezdeni és szorongáshoz
vezet. Például nem magyarázzák el, hogy a búzából, hogyan lesz kenyér. Helyette közösen elvetik, learatják, egy részét megcséplik, lisztet őrölnek belőle és együtt kenyeret sütnek a másik részét pedig újra elvetik. A tapasztalati úton való
tanulása a világnak sokkal gyerekbarátabb és ha már itt tartunk szülő barátabb
is. Nem is tudom, ki találja ki azokat a „mesekönyveket” amiken ötezer fül van
és azokat kihajtva olyan fontos információkhoz juthatunk, mint például mióta
létezik benzinmotoros autó vagy hogy hány fajta kormánykerék létezik. Félelmetes a gyerekekre zúdított információmennyiség és a modern életmód,
pedig amelyet a mai ember él alig hagy időt a feldolgozásra. Nincs idő
megtapasztalni, inkább prezentáljuk a gyereknek, vagy nem hagyjuk megtapasztalni
mert túl macerás, bonyolult, vagy mocskos, sáros lesz esetleg veszélyesnek
ítéljük meg. Rázudítanak a gyerekekre egy csomó fogalmat, jelentést, impulzust
amivel az életkora miatt még nincs és nem is kell, hogy tisztában legyen.
Keveset láttam belőle, de amit látok az tetszik. Furcsák és a mi eddig
megszokott vilgunktól sok esetben távol eső dolgok. De jó dolgok. Jót tesz a
gyerekekkel és velünk, felnőttekkel is. Megmutatja, hogyan lehet egyszerűbben,
de tartalmasabban élni, pontosan ez az az út, amit keresünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése